Recensies

 7de Internationaal Opera en Belcanto Concours te Gent

Bulgaarse Dobrinka Yankova verwachte laureate

Gazet van Antwerpen, 23 juli 1984

 
De uitslag lag in de lijn van de verwachtingen van het publiek en ook de jury was bij de toekenning van de prijzen blijkbaar vrij eensgezind.

Vocaal getuigt Dobrinka Yankova van een grote maturiteit: zij heeft een stevige, aangename stem, kan zonder kwaliteitsverlies een groot volume realiseren en is technisch zeer vaardig in de moeilijke legato’s.

Zij kwam ten volle tot ontplooiing in haar aria “Tacea la notte placida” uit Il Trovatore van Verdi door haar zeer beheerste en evenwichtige scenische vertolking te koppelen aan haar opmerkelijke vocale kwaliteiten.

Deze 27-jarige Bulgaarse sopraan sluit met deze welverdiende prijs aan bij de reeds uitgebreide en befaamde reeks Bulgaarse laureaten van dit Concours. Bulgaarse Dobrinka Yankova wint het opera en belcanto concours.

Nieuwe Gazet

23 juli 1984

door Willy Clijmans

Af en volmaakt was de zangprestatie van Dobrinka Yankova in “Tacea la notte placida”, aria van Leonora uit Verdi’s Il Trovatore. Dit optreden verried de precisie en de muzikale recherche eigen aan de Bulgaarse zangschool. Deze zangeres fascineerde door haar zin voor stijlgevoel, stevig medium, rond en fluwelen timbre, doorleefde frasering, voorbeeldige ademhalingstechniek, muzikaliteit, plastische verschijning, juiste intonaties, dramatische accenten. De werkelijke enige operastem, uit al die kandidaten, die men uren had kunnen beluisteren! Bulgaarse sopraan laureate opera- en belcanto concours

Het Volk

23 juli 1984

De uiterst stijl- en gloedvolle Leonora uit La Forza del Destino van de Bulgaarse Dobrinka Yankova, die met een sterk dramatische stem en warm timbre haar talent bevestigde als Leonora uit Il Trovatore. Premiere La Gioconda

Muzika

27 februari 1983

door Rosalia Bix

Het grote voordeel van de jonge Dobrinka Yankova (Gioconda) is een zeldzame combinatie van mooie en elegante verschijning met een volle en kleurrijke sopraan.

Haar verfijnde smaak voor detailles en diversiteit van nuances.

Nice-Matin/Cannes-Grasse

5-02-1985

Belles voix bulgares
“La filière bulgare” a suivre les yeux fermes, c’est celle de la musique. Il y a, dit-on, un « mystère des voix bulgares » . Nous n’avons pu en trouver la clé au premier concert « Jeunes talents ». Seulement admirer. Avouez que ce lancer, vers 13 h, dans l’air de Norma, puis enchaîner et soutenir la tension dramatique de l’air de Leonore du « Trouvère » avec le seule soutienne du piano, sans le support de l’environnement lyrique habituel de la scénographie, relève de l’exploit. C’est ce que nous a offert la très jeune et très belle Dobrinka Yankova, soprano. Par la seule plénitude, le « grain » du timbre, une sensibilité et une puissance maîtrise, une présence physique, que nous fait penser a celle d’Ava Gardner, elle nous a ouvert des horizons lyriques bien au-delà des mures étroits de l’ Auditorium A ! Masterclasses Olivero en Krause in Den Bosch

Amersfoortse Courant

31 augustus 1993

door Aad van der Ven
De sopraan Dobrinka Yankova zingt onder meer de grote aria uit de laatste akte van Puccini’s Manon Lescaut.

Mooie stem, vakkundig en stijlvol gebruikt.

Dobrinka Yankova- een vocaal kanon

Leeuwardener Courant

3 oktober 1994

door Rudolf Nammensma
De kwaliteit van haar warme, massieve geluid, de welhaast moeiteloze virtuositeit die ze tentoonspreidt, ook op de hoogste treden van de Duitse Romantiek, maken duidelijk dat hier ontegenzeggelijk een zangeres staat die steeds geschikt is om net als destijds haar leraren (Boris Christoff en Magda Olivero) als een soort vocaal kanon te schitteren op de grote buhnes.

Het publiek volgde ademloos haar verrichtingen en was verrukt van de manier waarop deze winnares van de Grote Prijs van het BRT Opera en Belcanto Concours omsprong met nuanceringen, met het aanbrengen van kleuringen en het wisselen van stemmingen, hoe ze in feite de fijnzinnigheid van het lied staande wist te houden temidden van haar imponerende “grote galm”.

Ijmuidener Courant

22 januari 1996

door Rob Broek

Duo scoort tijdens Bulgaars concert
Sopraan Dobrinka Yankova viel op door haar perfecte intonatie en afkeer van opsmuk. Geen overbodige gebaren met handen, hoofd en ogen, maar een prachtige, enigszins donkere stem.

Piano Wereld nr. 2

februari 1999

door Sem van Gelder

 

Niet alledaags is het repertoire op de CD Bulgarian Classics. Muziek van componisten als Vesselin Stoyanoff, Pantcho en Alexander Vladigueroff en Georgi Zlatev- Tcherkin wordt vertolkt door pianiste Ani Avramova en sopraan Dobrinka Yankova. Beide zijn van Bulgaarse afkomst, maar leerden elkaar kennen in Den Haag. Daar doet Avramova haar vervolgstudie bij Geoffrey Madge aan het Koninkrijk Conservatorium. Eerder behaalde zij diverse prijzen op concoursen en volgde zij masterclasses, onder andere bij Charles Rosen en Earl Wild. Yankova woont eveneens in Nederland, treedt op in concerten en is een succesvolle zangpedagoge.

Bulgarian Classics is een CD met apart materiaal. De hoestekst vermeldt dat het programma een aantal zeer bekende composities met folkloristische elementen bevat (waarvan sommige niet eerder in Nederland op plaat of CD zijn verschenen). Een passende omschrijving, wat vooral blijkt uit de Drei Klavierstucke(Prelude, Nocturne et Etude) van Vesselin Stoyanoff. Intrigerende muziek, die allerlei associaties oproept. Mijn uiteindelijke omschrijving is een klankbeeld dat verwant is aan Debussy, maar dan een Debussy die tegen Dave Brubec’s Blue Rondo a la Turk is aangelopen. Vrijwel overal steunt het melodisch materiaal op Balkanritmen die deze stukken een zeer eigen, levendig karakter geven. Avramova hanteert hiervoor een stevig-ruimtelijke speelwijze die soms zelfs wat weerbarstig klinkt. In elk geval laat ze de kracht van de volksmuziek duidelijk spreken.

Sopraan Yankova komt mijns inziens vooral tot haar recht in Zes liederen van Pantcho Vladigueroff, die mooi romantische titels dragen als Ach Dimitra en Sneeuwklokje. De samenwerking tussen beide uitvoerenden is trouwens voorbeeldig.

Slotsom: een waardevolle CD met uitzonderlijk materiaal.

Noordhollands Dagblad

2 april 2007

door Maria Genova
Bulgarian Classics overrompelen met onvoorspelbare ritmes en diversiteit

“Een muziekprogramma dat je niet vaak hoort in de Nederlandse concertzalen.”

“Sopraan Dobrinka Yankova liet al in het eerste (dramatische) lied de volle kracht van haar stem horen, waarmee ze in het verleden prestigieuze internationale prijzen heeft gewonnen.”

“Bij Yankova kon je duidelijk haar klassieke operascholing horen, maar ze wist de volkse liederen de nodige speelsheid te geven, zodat ze heel authentiek klonken.”

“Het bijzondere programma werd afgesloten met Zes liederen van Pantcho Vladigueroff, één van de meest geliefde Bulgaarse componisten. Het laatste lied ‘Kera’s geliefde’ was de vrolijke afsluiter van een heel bijzonder concert, waarbij het publiek na afloop nog lang bleef hangen om er over na te praten. “